Hovedpunkterne som GDPR ønsker at adressere

Dette emne er inddelt i tre forskellige blogindlæg.

Del 1: Hvorfor nu GDPR

Del 2: Hovedpunkterne som GDPR ønsker at adressere

Del 3: Hvorfor volder GDPR store udfordringer for virksomhederne

I meget grove træk er hovedpunkterne som GDPR ønsker at adressere:

  • At EU-borgere sikrer sig bedre rettigheder på tværs af landegrænser.
  • At brugeren bliver informeret om hvilke personlige data de enkle virksomheder har på den enkelte.
  • Muligheden for selv at bestemme hvilke personlige data en virksomhed har.
  • Muligheden for at få slettet data.

Dette gælder dog ikke hos offentlige myndigheder. Da mere og mere af vores handel rykker over på internettet, vil forordningen også være med til at skabe større tryghed i form af mere gennemsigtighed,

At det er en forordning betyder, at den er gældende i samtlige lande og skal bruges som den er. En forordning må kun afviges, hvis forordningen selv giver lov til dette. EU’s medlemslande er forpligtet til, at indrette deres lovgivning efter forordningens regler.

Det er også en måde at beskytte og sætte rammer for, hvad vi kan forvente af ytrings- og informationsfriheden.

Også at vi som borgere tager stilling til hvilke data, vi giver videre. Vi skal huske på, at vores data har en værdi, og denne værdi er vi ikke selv herre over. Vores færden på internettet udgør en værdi, som vi ikke selv er klar over. At den udgør en værdi, er det fordi andre ønsker at betale for at få adgang til adfærdsmønstre og personlige præferencer. Det er muligt at købe information om en helt specifik målgruppe. Her er et udpluk af, hvad en af de store og kendte udbydere Google tilbyder https://www.google.com/analytics/partners/search/apps

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *